Select Page

Entrevista a Emilio Oltra per Maria Sentandreu

Entrevista a Emilio Oltra per Maria Sentandreu

Emilio_Oltra: “Sempre que escolte música intente crear una imatge”

 Onze del matí, Emilio_Oltra m’espera al seu pis de lloguer que comparteix amb altres companys de professió. Aquest any és professor de flauta i de música de cambra al conservatori de Castelló de la Plana i el cap de setmana torna a Quatretonda. La música és la seua passió i no li queda temps per a res, perquè també és director de la banda d’Altzeneta i col.labora en diverses agrupacions. Recentment ha grabat un disc de peces per a flauta solista que es titula ‘Imatges’, un treball produït per Audioart. Fa calor, però Emilio emb reb amb alegria, potser amb curiositat, doncs sembla que és la primera vegada que li fan una entrevista.

 Maria Sentandreu / Castelló de la Plana

Com definiries la paraula “música”?

                             Segons una definició que hi havia a la teoria musical de Salvador Seguí, “la música es el arte de combinar los sonidos con el tiempo”. Però per a mi la música ho és tot. És una manera de viure, no concebeix la meua vida sense la música.

 Per què vas elegir la flauta?

                           El tio Fernando, que era la persona que ensenyava música al poble, em va preguntar quin instrument volia tocar: la tuba, el saxo, o la flauta. Tenia clar que la tuba no, perquè era més gran que jo. El saxo tampoc m’agradava massa. Al final vaig elegir un flautí de fusta, perquè a la banda no en hi havia cap i sempre m’ha agradat experimentar. Després ja em vaig buscar la vida per aprendre a tocar-la, a Quatretonda no hi havia professor de flauta. El tio Fernando em va donar algunes classes i quan vaig decidir que volia ser flautista me’n vaig anar al conservatori de Xàtiva, on hi havia un professor especialista en flauta.

 Recentment has editat un disc en solitari, Imatges, què va a escoltar l’oient?

                          Essencialment obres del segle XX i del segle XXI, concebudes originalment per a flauta solista, llevat de ‘Cons-truc-tion’ que és una composició per a flauta i electroacústica. Dura una hora aproximadament i crec que no es fa avorrit perquè utilitze tota la família d’instruments de la flauta. És un disc molt personal, un repertori que tenia ganes d’interpretar ja fa temps.

 Per què el titules Imatges, si és un treball basat en el so?

                         Perquè ‘Image’, d’Eugene Bozza, http://www.goear.com/listen/e7723ad/image-eugene-bozza-interpretada-per-emilio-oltra   m’agrada molt i és una de les primeres obres que vaig interpretar com a solista. A més, cada vegada que escolte música intente crear una imatge al meu cap. Per això el titule Imatges, perquè les obres que he utilitzat per a composar el disc tenen sistemes de composició tan diferents que al cervell es poden crear moltes imatges.

 A banda de la flauta travessera, hi ha altres tipus de flautes en la grabació d’aquesta obra?

                         No, totes les flautes que he utilitzat són travesseres, però hi ha varies: el flautí, la flauta en Do que és la normal, la flauta contraalt en Sol i la flauta baixa.

 Amb quina peça has gaudit més?

                       Amb totes. Però si tinguera que triar-ne una… ‘Image’ és una de les obres que més m’agraden del disc. I ‘Estudio virtuosístico flamenco’  http://www.goear.com/listen/4949a34/estudio-virtuosistico-flamenco-flauta-krystof-zgraja-interpretada-por-emilio-oltra-  que agrada al 99% de la gent que l’escolta.

 Quina et sembla més difícil d’interpretar?

                      Debla, de Cristobal Halffter. http://www.goear.com/listen/5a21552/debla-flauta-cristobal-halffter-interpretada-per-emilio-oltra-   És molt difícil d’interpretar perquè tècnicament abarca tot el registre de la flauta i té canvis molt grans, des de notes molt Greus a molt agudes. Quan vaig arribar a l’estudi per a grabar, no estava gens segur que m’eixira bé, després vaig escoltar el resultat i em vaig sorprendre a mi mateix.

 Has dit que el cant dels ocells era un desig, té algun significat especial per a tu?

                      No, però m’agrada la melodia. ‘El cant dels ocells’  http://www.goear.com/listen/ffad247/el-cant-dels-ocells-trad cional-catalana-interpretada-per-emilio-oltra és diferent a les altres, anònima i tradicional catalana. He fet un arreglo: primer una introducció, després el tema amb la flauta, una xicoteta modulació en el centre i  al final una altra vegada la melodia però amb la flauta baixa.

 T’has atrevit fins i tot amb l’electroacústica, què és exactament i com ha estat aquesta experiencia?

                      No sóc un entés en electroacústica, però és una tècnica que permet processar sons amb un programa d’ordinador. El que hem fet en este cas és montar una cinta o base amb sons de la flauta que després es modifiquen amb l’ordinador. Per exemple agafen una nota i li baixen quatre octaves o s’afegeixen vibracions, puc fer un Do greu i sonar com si fóra un tro. Ha sigut una bona experiència perquè  era una cosa que no havia fet mai, també una experiència difícil. Esta peça que ha composat Víctor Vallés, ‘Cons-truc-tion’, http://www.goear.com/listen/b620d53/cons-truc-tion-victor-valles-interpretada-per-emilio-oltra  està  plena d’efectes que no solen fer-se amb la flauta. Recorde que havia de fer el sonido inverso i no sabia ni què era això, vaig aprendre nous efectes. La sincronització amb la cinta  és tan difícil que, en els concerts de la presentació del disc, encara porte els auriculars amb una claqueta que va marcant per on va la cinta com si fóra un metrònom. La melodia costa molt de retindre perquè no és gens coneguda.

 On es pot comprar el disc?

                       En Quatretonda, al forn d’Encarna i a la joieria de Luis Oltra. També es pot comprar als establiments de la casa de música Sanganxa, en València i Llanera de Ranes.

 Imatges és un treball com a solista, però col.labores en diversos grups, no?

                        Sí. Tinc un dúo de flauta i piano que es diu Lennis i fem concerts de música clàssica. Col.labore en un grup de Folk Que es diu Ànima negra, també participe en el grup Aire flamenco i en la societat Musical La Lira de Quatretonda.

 Ja tens una trajectòria sòlida com a flautista, però què ens pots dir de la teua faceta com a director?

                          Vaig estudiar direcció amb José Rafael Pascual Vilaplana, una persona que estime molt, i amb Norman Milanés que és director de l’orquestra del Teatro de la Habana. He participat com a director convidat en varies bandes de la Vall d’Albaida i La Costera, vaig estar quatre anys com a director titular de Salem i  ara estic dirigint la banda d’Atzeneta.

 I també ets compositor, en què estàs treballant ara?

                           L’última obra que he fet és un pasodoble que hem començat a assatjar en La Lira que es diu Noces d’argent, perquè la banda celebra el 25 aniversari. Encara no sha estrenat, crec que l’estrenarem el 12 d’octubre que tenim un concert en el palau de la Música de València.

 En qué t’inspires per a composar?

                     Depén de cada moment i de a qui vaja dirigida l’obra. Per exemple, Noces d’argent  és una barreja de tots els tipus de música que fem en la banda: obres per a concert, pasodobles, marxes mores, marxes cristianes, etc.

 La teua composició sol estar lligada a la temàtica religiosa, no és així?

                      Hi ha de tot. Però on tinc més premis és als concursos de composició de marxes processionals de Zamora, on tinc un accésit, un primer i un segon premi. També vaig obtenir un primer premi per ‘Jaume I’, una marxa cristiana que no té res a veure amb la religió, sinó amb la festa de moros i cristians. I un altre premi per una marxa mora. He participat molts anys en el cor de l’església, però ara mateix la religió no és una prioritat en la meua vida.

 Quina de les tres disciplines t’agrada més?

                    Realment sóc flautista, ni em considere director ni em considere compositor. Sóc un intèrpret de la flauta.

 Has estudiat amb vertaders mestres de la música per a completar la teua formació, quin ha marcat més el teu estil?

                     Sempre he tingut sort i he trobat bons professors, però hi ha dues persones que han marcat el meu estil: Joaquín jericó i Rafaelle Trevisani. L’any passat també vaig treballar amb Vicenç Prats, el flautista solista de l’orquestra de París.

 És difícil ser músic professional?

                                És molt difícil ser músic professional, molt difícil. Quan comences el primer que et pregunten és: què estudies, música i què més? I tu penses, però si no tinc temps per a res més! Quan acabes la carrera tens varies opcions: conservatori, institut o orquestra.  A l’institut no hi ha places, al conservatori menys i a l’orquestra menys encara. És molt complicat… També necessites una gran inverssió per a instruments i professors.

 A banda de música clàssica i de cambra, quin tipus de música escoltes?

                               M’agrada molt el jazz i concretament el latin jazz, el que vulgarment diuen salsa. Quan toque en ânima negra o en Aire flamenco moltes coses són improvitzades i la improvització és l’essència del jazz. En tots els temes tenim un tema i després hi ha una roda oberta a la improvització on participem tots  els components del grup per a crear melodies a l’instant.

 Què t’agrada fer en el temps lliure?

                             No tinc temps lliure. Però intente fer esport perquè és bo per a la salut i m’ajuda en el treball, a desinhibir-me de tot, posar el cervell en blanc i alliberar tensions. Perquè els músics tenim molta tensió muscular. Vaig a córrer, faig footing.

-Un flautista: James Galway

-Un director: Ricardo Mutti

-Un estil musical: clàssica

-Un artista clássic: Mozart

-Un artista contemporani: Shostakovich

-Si no hagueres sigut flautista, hagueres sigut…: biòleg o metge

-Un lloc que t’agradaria visitar: Les catarates Iguazu d’Argentina

   

The following two tabs change content below.
Maria Sentandreu

Maria Sentandreu

Maria Sentandreu és llicenciada en periodisme. Poeta. Amb un gran cor i una gran sensibilitat.Versos intimistas. Poemes d'experiencies vitals. Maria pregunta a l'univers i espera respostes senzilles alhora que trascendents.
Maria Sentandreu

Latest posts by Maria Sentandreu (see all)

10 Comments

  1. fabian vidal bataller

    Genial entrevista,entrevistadora i entrevistat!!!!

    Es nota la professionalitat dels 2 protagonistes d’aquesta ……futura secció?????

    Secció d’entrevistes??

    <estaria molt be!!

    Enhorabona als 2!!

    Responder
  2. Joanjo Oltra Cuquerella

    Que gran eres mestre!! 😉

    Responder
    • Emilio Oltra

      Ie Gracies!!!!!!, la veritat és que en professionals com Maria dona gust treballar.
      Gracies altra vegada!!!

      Responder
      • Vicent Benavent Vidal

        Hola xic, l’enhorabona per la teua tasca inagotàble que fas per la música,ànim i com diuen, endavant.

        Responder
  3. Maria Benavent Benavent

    Felicitacions a Maria i a Emilio, dos professionals de Quatretonda que ens demostren, una vegada més, que amb esforç i il.lusió s´arriba lluny… ànim i endavant!

    Responder
  4. Isa Martinez Garcia

    Aii Emiliett!qué gran eres!! et mereixes mltíssim el haver gravat aquest disc, i mltíssims més. Aii, no sé qué dir-te… sols q … m’he emocionat mlt llegint aquesta entrevista jejejj. Saps q xa mí, el meu mestre de flauta, smpre smpre has sigut tu, independentment dels q hagen passat x la meua vida jeje. Res, q espere vore’t en breu i q em contes q has venut tots els discs q has editat, i q vas a editar-ne uns quants més, o a gravar-ne un altre jejej. Sortt! i avantt!!i no canvies!!muaak

    Responder
  5. Eric Ortega

    GRANDEEEEE, molt be, gran entrevista. FANTASTIC!!!!

    Responder
  6. Maria Sentandreu

    M’agrada eixa idea d’una nova secció d’entrevistes! A vore si continuem i prompte en podem oferir una altra perquè a Quatretonda hi ha molta gent que té moltes coses a dir. Ànim a totes les persones que participen en aquesta web que no para de créixer i que ens uneix a tots en la distància.

    Responder
  7. Maria Benavent

    Enhorabona a Maria i a Emilio, es una entrevista molt emotiva e interesant. Ah i felicitats per el nou disc!!!!

    Responder
  8. Monserrat Oltra

    Hola Emilio, te saludo desde México y te felicito por tu talento. Desconozco si hay algun lazo familiar entre nosotros ya que mi bisabuelo emigró a principios del siglo pasado de Quatretonda a mi natal México, (quien por cierto se llamava como tú “Emilio Oltra Benavent”), es curioso pero indagaré más.
    Te envio un fuerte abrazo.

    Responder

Leave a reply

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

CERCA I TRIA

ISSN QD

QuatretondaDigital és un lloc lliure per a gent lliure.

 

LAS CINCO CARTAS

OPINADORS

  • Cargando...

MARXA al CRIST de Juan E. Benavent

CLIKA SI T’INTERESSA

GUIRIGALL.POEMES.

NO DEIXEM QUE VAJA A MÉS!

ELS MÉS VISITATS